המוקד להגנת הפרט - בעקבות עתירת המוקד להגנת הפרט אושרה יציאת תושב רצועת עזה דרך מעבר רפיח, על מנת שיוכל לתרום כליה לאחיו המאושפז בבית חולים במצרים, ונזקק בדחיפות לתרומת הכליה: עם יציאת הצבא מהרצועה, נסגר מעבר רפיח בלחץ ישראל וכמיליון וחצי תושבים מצאו עצמם ללא כל אפשרות לצאת מהרצועה המבודדת לחו"ל. תשובת המדינה, ובה התייחסות להסדרים הכלליים ליציאה מהרצועה, איננה מספקת והמוקד אינו מושך בשלב זה את עתירתו
חזרה לעמוד הקודם
03.11.2005

בעקבות עתירת המוקד להגנת הפרט אושרה יציאת תושב רצועת עזה דרך מעבר רפיח, על מנת שיוכל לתרום כליה לאחיו המאושפז בבית חולים במצרים, ונזקק בדחיפות לתרומת הכליה: עם יציאת הצבא מהרצועה, נסגר מעבר רפיח בלחץ ישראל וכמיליון וחצי תושבים מצאו עצמם ללא כל אפשרות לצאת מהרצועה המבודדת לחו"ל. תשובת המדינה, ובה התייחסות להסדרים הכלליים ליציאה מהרצועה, איננה מספקת והמוקד אינו מושך בשלב זה את עתירתו

ביום 11.10.05 עתר המוקד להגנת הפרט לבג"ץ, לאפשר את יציאתו למצרים של פלסטיני תושב רצועת עזה, על מנת שיוכל לתרום כליה לאחיו המאושפז בבית חולים במצרים, ונזקק בדחיפות לתרומת הכליה. העותר נבדק ונקבע כי הוא תורם מתאים, אך לא יכול היה לצאת למצרים שכן מאז יציאת הצבא מהרצועה, בתחילת ספטמבר 2005, מעבר רפיח סגור ומסוגר.

ישראל אינה מכחישה כי מעבר רפיח נסגר על פי דרישתה שלה. במכתב שנשלח למוקד מטעם מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, נאמר במפורש ש"התנגדותה של מדינת ישראל לפתיחת המעבר נובעת מתוך רצון לשמר יכולת בקרה מינימאלית על הנכנסים והיוצאים מרצועת עזה למצרים".

לפיכך, כל עוד ממשיכה ישראל לשלוט בחופש התנועה אל הרצועה ומחוצה לה, באוויר, בים ובמעברים היבשתיים, אין היא רשאית להתנער מהשלכות שליטתה על זכויות האדם של אוכלוסיית הרצועה. אשר על כן דורשים העותרים, כי ייקבעו באופן מיידי הסדרים זמניים שיאפשרו את יציאתם של תושבי הרצועה לחו"ל, לאחר נסיגת הצבא, ולו במקרים הומניטריים, עד להסדר הקבוע עליו יוחלט בעתיד בין הצדדים.

בעקבות הגשת העתירה, התחייבה המדינה ביום 14.10.05 לאפשר לעותר לצאת למצרים דרך מעבר רפיח. בנוסף הודיעה המדינה כי בקשות הומניטריות נוספות יישקלו בחיוב על ידי הצבא. עוד הוסכם בין הצדדים, כי הדיון בעתירה יתקיים בשבוע הראשון של נובמבר וביום 31.10.05 תגיש המדינה תשובה לעתירה ותתייחס בה להסדרים הכלליים ליציאה מעזה.


עדכון

ביום 1.11.05 הגישה המדינה לבג"ץ את תשובתה המשלימה לעתירה. אף שהמדינה טוענת כי מאז הנסיגה היא אינה מפעילה עוד סמכויות מכוח תחיקת הביטחון, בין היתר, שעניינן מניעת כניסה לרצועה ו/או התרת יציאה ממנה, היא מפרטת מספר פתרונות זמניים המאפשרים יציאה לחו"ל, וזאת עד שייחתם הסכם קבוע לפתיחת מעבר רפיח. בראש ובראשונה מונה המדינה חמש פעמים בחודש האחרון בהן נפתח מעבר רפיח על ידי הפלסטינים, בתיאום עם ישראל. לטענת המדינה, בימים בהם נפתח המעבר התאפשרה יציאתם של למעלה מ-6,000 פלסטינים מעזה לחו"ל.

בנוסף טוענת המדינה, כי  במקרים הומניטריים תאפשר יציאתם של תושבים לחו"ל גם בימים בהם המעבר סגור, דרך מעבר ארז ומשם, בהסעה מאובטחת, לגשר אלנבי או, לראשונה מזה שנים, דרך נמל התעופה בן-גוריון.

המוקד הודיע לבית המשפט כי יבחן את יישום הפתרונות בשטח ואת קביעותם. כמו כן הודיע המוקד לבית המשפט כי חוקתיות הסדר הביניים תיבחן גם על רקע משך הזמן בו יתקיים, והמועד בו ייחתם ההסכם הקבוע לתפעול המעבר. המוקד יבחן בשבועיים הקרובים את שני הפרמטרים הללו ולפיהם תגובש עמדתו.  

לצפייה בעתירה

לבקשה המוסכמת, מיום 14.10.05, לדחיית מועד הדיון

לתשובה המשלימה מטעם המדינה מיום 1.11.05


מסמכים נוספים:

למנשר בדבר סיום הממשל הצבאי מיום 12.9.05

לפניית המוקד למחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה מיום 13.9.05

לפניית המוקד למחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה מיום 21.9.05

לתשובת המדינה מיום 22.9.05