click here to view this mail in browser 

Image


Dear friends,

The situation in Jerusalem is volatile, with growing tension around the al-Aqsa Mosque and evictions of Palestinian families from their homes. The inflammatory rhetoric in the Israeli election campaign only increases the risk of escalation.

In this difficult climate, HaMoked continues its work to defend Palestinian residency rights in the city. Last year we assisted 394 families fighting to have their residency reinstated, to register their children as Jerusalem residents, or to obtain family unification. Each case is a battle that can drag on for years, but in the end, most of our cases are resolved successfully. And the cumulative effect of all of these cases has managed to change broad policies

Yet Palestinians in the city are still denied the right to full family unification with their spouse from the West Bank – this under the so-called Temporary Order in effect since 2003. Our efforts to abolish this discriminatory law have thus far failed, but we have worked systematically to limit its scope and increase access to rights. As a result, the restriction on full family unification no longer applies to children under the age of 14; spouses can now receive at least temporary stay permits to live with their family in Jerusalem; and they are now able to work and receive health insurance in Israel.

Now we are arguing that the law denying full family unification should not apply to older couples, where the West Bank woman is over 50 or the man is over 55. West Bank Palestinians in these age groups do not even require a permit to enter Israel, but if they are married to a Jerusalemite they must continue to renew temporary stay permits in order to live with their family in East Jerusalem. This month we filed a series of High Court petitions to address this absurd situation. HaMoked demands that West Bank spouses in these age groups receive permanent residency as part of a family unification procedure.

I will continue to update you on our efforts. Thank you for your support.
       
Sincerely,
sig

Jessica Montell
Executive Director of HaMoked

 


חברות וחברים יקרים,

בירושלים שוב גוברת המתיחות בשל המחלוקת לגבי מבנה באב א-רחמה/שער הרחמים בהר הבית, ופינוי משפחות פלסטיניות מבתיהן בעיר. רטוריקת בחירות מתלהמת תורמת מצדה לשלהוב הרוחות. 

על רקע אווירה ציבורית נפיצה זו, ממשיך המוקד במלאכתו להגן על מעמדם של פלסטינים בעיר. בשנה שחלפה סייענו ל-394 משפחות ויחידים במאבקם להשבת מעמד התושבוּת שלהם; לרישום ילדיהם כתושבי העיר; ולמתן מעמד מתוקף הליך לאיחוד משפחות לבני זוגם תושבי השטחים. המאבק בכל אחד מהמקרים יכול לארוך שנים, אבל בסיכומו של דבר, רוב התיקים בטיפולנו מסתיימים בהצלחה, ולהצלחות אלו יש השפעה מצטברת המביאה לשינויי מדיניות רוחביים.

ואולם, תושבי העיר הפלסטינים עדיין מופלים לרעה ואינם זכאים לכך שבני זוגם מן הגדה יקבלו מעמד של קבע. זאת, מאז נחקק חוק האזרחות והכניסה לישראל בשנת 2003, כביכול כ"הוראת שעה". מאמצי המוקד להביא לביטול מוחלט של חוק מפלה זה טרם צלחו, אבל עד עתה הצליח המוקד להביא לצמצום הדרגתי של תחולת החוק. כתוצאה מכך, הגבלות החוק כבר אינן חלות על ילדים מתחת לגיל 14; בני זוג יכולים לקבל היתרי שהייה זמניים כדי לחיות עם משפחתם בירושלים; והם יכולים כיום לעבוד ולקבל ביטוח בריאות בישראל.   


כעת אנו פועלים לבטל את האיסור על מתן מעמד של קבע לבני זוג מהשטחים בקבוצות הגיל המבוגרות – נשים מעל גיל 50 וגברים מעל גיל 55. פלסטינים תושבי השטחים בגילאים אלה אינם זקוקים להיתר כלשהו כדי להיכנס לישראל, אבל אם הם נשואים לתושבי ירושלים המזרחית, הם נאלצים להמשיך ולחדש את היתרי השהייה הזמניים או המעמד הארעי שלהם על מנת להתגורר בעיר עם משפחתם. החודש הגיש המוקד מקבץ של עתירות לבג"ץ לשינוי מצב אבסורדי זה. המוקד דורש שלבני זוג תושבי השטחים בגילאים אלו יינתן מעמד של קבע, כך שהליך איחוד המשפחות שלהם יגיע לסיומו, ולא יימשך לנצח. 


אמשיך לעדכן אתכם לגבי פעילות המוקד. תודה על תמיכתכם.

 

בברכה,
sig

ג'סיקה מונטל
מנכ"לית המוקד להגנת הפרט

 

Setting precedent – one case at a time

שינוי מדיניות – מהפרט אל הכלל

You may remember our victory in the case of Maisa: last May, the Appeals Tribunal ruled that deporting her from Jerusalem due to actions attributed to her son constituted illegal collective punishment. Given its precedent-setting implication, the state appealed this judgement. Last month, the District Court rejected the State's appeal, reaffirming that Maisa, who is not suspected of any wrongdoing, cannot be deported as a “deterrent” or “punishment” or due to “parental responsibility”. We have another eight cases pending where the State seeks to revoke residency status as a collective punishment and are optimistic that all these cases will be successfully resolved.

 

כזכור, במאי שעבר, קבע בית הדין לעררים שגירושה מירושלים של מיסאא בשל מעשים המיוחסים לבנה, יהווה מעשה פסול של ענישה קולקטיבית. בשל ההשלכות התקדימיות של פסק דין זה, ערערה עליו המדינה. בחודש שעבר, דחה בית המשפט לעניינים מנהליים את ערעור המדינה, והתיר על כנה את הקביעה, כי לא ניתן לגרש את מיסאא, אשר אינה חשודה בדבר, מטעמי "הרתעה", "ענישה" או "אחריות הורית". המוקד מייצג כיום שמונה אנשים נוספים, אשר המדינה חותרת לשלול את מעמדם בעיר כאמצעי ענישה קולקטיבית. המוקד מקווה לנחול הצלחה גם במקרים אלה.

   
   

How you can help

תמיכה בפעילותנו

HaMoked is funded entirely by institutions and individuals in Europe, the United States and Israel. We need your support to continue to provide free legal aid and advocate for policy changes to better respect human rights.

המוקד הוא ארגון עצמאי ובלתי תלוי. משאביו הכספיים של המוקד מקורם בתרומות בלבד, מקרנות בישראל, אירופה וארה"ב, התומכות בפעילות זכויות אדם ברחבי העולם וכן מאנשים פרטיים.

 

Support HaMoked
לתמיכה במוקד
 
 
 
s